Нормално ли е човек да върви срещу природата и да я забранява?
Кой печели от забраната?
Легализацията на канабиса предстой, но кои ще са печелившите?
Засега пазарът е фрагментиран, което дава възможност на канадските компании да се възползват

Федералната забрана за употреба на марихуана в САЩ скоро може да остане в миналото. Но на настоящия фрагментиран пазар пазар е трудно да се посочи кой ще е най-големият печеливш от това, посочват от банка Piper Jaffray.
„Смятаме, че могат да се появят успешни марки в САЩ, по всяка вероятност изградени на базата на продуктовата диференциация, но в началните етапи на една нова индустрия е трудно да се определят печелившите в дългосрочен план“, посочва анализаторът Майкъл Лавери, цитиран от Bloomberg.
Според него пълното узаконяване на марихуаната и продуктите с тетрахидроканабинол (основното психоактивно вещество в канабиса – бел. ред.) в САЩ ще настъпи в следващите две до пет години. И макар някои компании като MedMen Enterprises Inc., Lowell Herb Co. и Pax Labs Inc. да изглежда, че набират инерция, то пазарът все още е много фрагментиран. Това предоставя възможност на канадски оператори като Canopy Growth Corp. и Tilray Inc. да се възползват, ако законът го позволи.
Не че американските компании не се стараят. MedMen се опитва да увеличи вътрешните си продажби, за да повиши и маржа си. От своя страна Lowell в момента е лидерът по продажба на предварително свити цигари с марихуана в Калифорния с 35-процентен пазарен дял. Pax пък произвежда само оборудване, като по този начин избягва рисковете, свързани с отглеждането на самото растение.
А самият американски пазар предоставя наистина уникални възможности, тъй като търговците на дребно събират значителен обем потребителски данни, тъй катотрябва да сканират личните карти на всеки човек, който влиза в техните магазини, като се води отчет и за всяка направена покупка.
Поглед към това как може да се развие пазарът на марихуана може да ни даде пазарът на електронни цигари, смята Лавери. През 2013 г. основните петима играчи в сектора притежаваха общо 40% от пазара. Днес това са 97%, като само JUUL Labs контролират 70%.
В „зеления“ сектор Лавери изчислява, че седемте най-големи публично търгувани американски канабис компании имат най-много 6% от пазара към 2018 г. Това дава възможност на канадските фирми да се възползват, след като федералната забрана за употреба евентуално бъде вдигната.
„Не знаем кои биха били евентуалните победители в категорията на канабиса“, посочва Лавери. „Очакваме с времето консолидиране и вярваме, че наличните 4 млрд. долара на Canopy и връзката на Tilray с американския оператор Privateer по всяка вероятност ще помогнат и двете да се позиционират успешно в САЩ“, допълва той.
По статията работи: Елена Илиева
Прочетете още

Първият канабис социален клуб в Италия отваря в Милано

Червени очи и марихуана - защо на мен и как мога да се справя с това?

От опита на лекарите

Конопът като обещаващо средство за превенция на сърдечни заболявания

Аптеките в Уругвай започват продажба на канабис

Употреба на канабис под формата на сок

Първите легални продажби на екстракт от канабис започват Англия

САЩ на път да извадят канабиса от списъка на най-опасните вещества

Конопена вата и топлоизолационни панели от Homenest
